Otevřít menu Zavřít menu

Jeden velký sportovní příběh a jeden geniální marketingový tah

Představte si, že dlužíte více než 100 tisíc dolarů. Z ničeho nic se vám ale zcela legálně dostane do ruky loterijní los. Ten ovšem není zcela obyčejný a vy to víte. Stačí ten los vzít, jít s ním na nejbližší poštu a tam jej vyměnit za možná až 100 tisíc dolarů. Udělali byste to?

Ve stejné situaci se ocitnul třiadvacetiletý student a prodavač mobilních telefonů Christian Lopez, jeden ze 48 tisíc diváků, kteří přišli na Yankee Stadium v Bronxu na zápas mezi domácími Yankees a Tampa Bay Rays. Hlavním tahákem nebyl ani tak zápas samotný jako fakt, že domácí hráč Derek Jeter měl možnost jako první Yankee v historii pokořit hranici tři tisíc odpalů. A povedlo se. Dokonce to nebyl jen tak obyčejný odpal – Jeterovi se povedl homerun. Co víc si přát?

httpv://www.youtube.com/watch?v=ZMRonEvih-M&feature=related

Náš příběh však tímto nekončí. Vraťme se zpátky k Christianu Lopezovi. Byl to totiž právě on, který se stal šťastným majitelem Jeterem odpáleného míčku. K překvapení všech si Lopez cenný úlovek neponechal a okamžitě oznámil, že jej hodlá darovat Jeterovi. Lopez měl jen jediné přání – osobně se se svým idolem setkat.

Lopezovo gesto bylo nečekané – míček měl podle odborníků na sportovní suvenýry skutečně hodnotu kolem 100 tisíc dolarů. Důvod? Samozřejmě historický okamžik, ale i fakt, že se jedná o relikvii související s New York Yankees. Tento klub má podle časopisu Forbes hodnotu 1,7 miliardy dolarů – to z něj činí po Manchesteru United a Dallas Cowboys třetí nejcennější sportovní klubovou značku na světě.

Z Lopeze se stala okamžitě velmi sledovaná a médii vyhledávaná osoba. Objevil se i na pozápasové tiskové konferenci:

httpv://www.youtube.com/watch?v=Dbttg2yp8N4&feature=player_embedded

Udělal bych to znovu, ani na sekundu jsem o své činu nepochyboval, řekl mimo jiné Lopez. A pochybovat nemá důvod – díky šlechetnému činu získal mnohem větší hodnotu, než měl míček samotný. Kromě setkání s Derekem Jeterem získal Lopez od Yankees vstupenku do luxusní lóže na všechny zbývající zápasy této sezóny včetně playoffs a spoustu baseballových pálek, dresů a míčků podepsaných Derekem Jeterem. Dělat dobro se v tomto případě bohatě vyplatilo.

Slíbil jsem v titulku i jeden geniální marketingový tah. Ten má na svědomí pivovar MillerCoors a jejich značka Miller High Life. Ta je oficiálním sponzorem MLB a tří týmů MLB (mj. právě Yankees). V MLB má ale MillerCoors velkou konkurenci – značka Budweiser je sponzorem 25 baseballových týmů ze 30 a je stejně jako MillerCoors také sponzorem celé soutěže.

Je zřejmé, že aby značka Miller High Life v takové konkurenci byla vidět, musí hledat neotřelé způsoby, jak upoutat pozornost. A to se jí povedlo právě v případě Jeterova rekordního odpalu, resp. publicity kolem Christiana Lopeze. Tomu totiž převzetím dárků od Yankees vznikla povinnost daňového plnění, a to ve výši 10 tisíc dolarů.

Co udělali v MillerCoors? Veřejně oznámili, že jsou připraveni tuto částku za Lopeze uhradit, protože dobré skutky by měly být odměněny, ne potrestány. A nejen to – Lopezovi nabídli, že pro něj a jeho kamarády uspořádají párty, pochopitelně s neomezenou zásobou piva Miller High Life.

Náklady? Pár tisíc dolarů. Pozitivní publicita? Minimálně stotisícová. Značka Miller High Life se tím, že uznala sympatický Lopezův čin, prezentovala jako někdo, kdo podporuje nejen baseball, ale i dobré činy.

Co z toho plyne pro sportovní marketéry? Často je nejefektivnější komunikační kampaň ta, která není dopředu vůbec plánovaná. Sledujte významné sportovní události a okamžiky a mějte vždy otevřené oči. Nikdy nevíte, kdy se naskytne podobně jedinečná příležitost jako v případě Christiana Lopeze.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

BudweiserDallas CowboysManchester UnitedMillerCoorsMLBNew York Yankees

podobné články

Souboje v rámci odvětví. Ambush kolem MS v Brazílii

Stane se z Opening Day státní svátek? Budweiser posiluje svou...

4 výjimečné sportovní virály

Zprávy ze světa sportovního byznysu: FIFA a MS ve fotbale, UEFA a...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.