Otevřít menu Zavřít menu

Jak se prodá úspěch Petry Kvitové?

Po dlouhých třinácti letech zaznamenal český tenis další grandslamové a zároveň wimbledonské vítězství. Sebevědomý způsob, jakým si Petra Kvitová došla za svým úžasným triumfem, je na české poměry hodně nezvyklý. Jaká je její budoucnost? Jak na její úspěch zaregují sponzoři?

Lze oprávněně tvrdit, že pokud se nestane něco mimořádného, není to její poslední grandslamový titul. Má na to nejen talent, neuvěřitelné sebevědomí, ale zároveň i dostatek pokory, díky které bude na sobě pracovat i nadále.

Po Janě Novotné měl český ženský tenis dva velké talenty v Daniele Bedáňové a Nicole Vaidišové. Prvně jmenovaná dosáhla svého vrcholu v roce 2001, kdy se přes Moniku Selešovou dostala do čtvrtfinále US Open. Na žebříčku WTA byla nejvýše na šestnáctém místě.

To Nicole Vaidišová byla o poznání úspěšnější. Dvakrát se dostala do grandslamového semifinále a celkově vyhrála 6 turnajů (Bedáňová jen jeden, Kvitová jenom letos čtyři!). Vaidišová byla to měla dobře našlápnuté i z hlediska marketingu. Firma Reebok si ji zvolila jako jednu z globálních tenisových tváří své značky a tehdejší kampaně „I Am What I Am“.

Vaidišová však fungovala i jako globální ambasador značky Reebok – této značce pomáhala svou na slavnostním spuštění rozvojového programu pro mladé tenisové naděje v indickém Dilí. Kromě toto se Vaidišová v Indii zúčastnila i otevření nového obchodu Reebok v Bombaji. Není moc českých sportovců, kteří by dosáhli podobného statusu. Možná pár fotbalistů (Nedvěd a Čech?) – ovšem jen jako součást svého týmu.

Jak Bedáňová, tak i Vaidišová však bohužel na okruhu dlouho nevydržely a po zdravotních problémech a/nebo rozchodech se svými otci-trenéry to zabalily. Také Petru Kvitovou trénoval zpočátku její otec (až do 17 let). Naštěstí včas poznal, kdy své dceři dal, co mohl, a přenechal její další růst kvalifikovanějším.

Velkým aktivem Petry Kvitové je vedle pracovitosti i její bezprostřednost a „normálnost“. Mnoho mých přátel, kteří nejsou tenisovými ani sportovními fanoušky, ji označilo za „sympatickou holku“. To je výborný základ pro komerční úspěch všech sportovců, pro které je jejich přijetí u nesportovní části veřejnosti zcela klíčové. Největší sportovní sponzoři jsou totiž téměř výhradně firmy, jejichž cílovou skupinu netvoří jenom sportovní fanoušci.

Sympaticky Petra působila i ve svém televizním vystoupení v kontaktním pořadu Hyde Park – jako veskrze příjemná a milá mladá dáma, která ví, co chce a ví, jak toho dosáhnout. Petra zaujala i tím, s jakou grácií si poradila s některými méně příjemnými dotazy.

Jaký je však marketingový potenciál Petry Kvitové? Jak jsem uvedl výše, Petra má herně na to se stát klidně i světovou jedničkou (aktuálně jí je Caroline Wozniacká, která nikdy nevyhrála grandslamový turnaj). Tím by se stala celosvětově nejznámějším a nejexponovanějším český sportovcem soutěžícím v individuální disciplíně.

Nejvýznamnějším zdrojem příjmů pro Petru Kvitovou budou v horizontu pár let stále prize money navýšené o startovné. Vždyť jen za vítězství ve Wimbledonu inkasovala česká hráčka zhruba 30 milionů korun (před zdaněním). Pro pořadatele turnajů bude prestižní věcí mít na tom své podniku wimbledonskou vítězku a její vyjednávací pozice tudíž bude mnohem lepší.

Druhým klíčovým zdrojem budou fixní příjmy ze sponzorských smluv. Zde můžeme určitě očekávat skokové navýšení. Součástí sponzorských smluv jsou pochopitelně i bonusy za výsledky. Lukrativnost smluv je pochopitelně důsledkem více faktorů – šikovností manažerů, vystupováním na veřejnosti, charismatem, popularitou, důvěryhodností, nebo obecně image hráče.

Jaké je stávající portfolio sponzorů Petry Kvitové? Základem jsou jako u každého tenisty smlouvy na oblečení a raketu. Co se týká toho prvního, tak má Petra Kvitová čerstvou tříletou smlouvu s Nike. I tak je téměř jisté, že bude v blízké době prodloužena.

Jak jsem psal v souvislosti s čínskou tenistkou Li Na, Nike si vyhrazuje téměř vždy absolutní exkluzivitu, alespoň co se týká oblečení tenistů. Ti nemohou mít na svém úboru logo jiného sponzora. Tuto klauzuli mají ve svých smlouvách i ty největší hvězdy typu Federera a Nadala. Jedinou výjimkou je právě Li Na, jenže ta má za sebou atraktivní a silný čínský trh.

Na druhou stranu Nike je ochotna za svou exkluzivitu i zaplatit. To se týká fixní částky za podpis smlouvy i bonusů za výsledky. Například Petra Kvitová získá za své wimbledonské vítězství od Nike zhruba 5 milionů korun.

Kromě Nike je klasickým tenisovým sponzorem výrobce tenisových raket – v případě Kvitové je to firma Wilson. Její úspěch stojí a padá (mnohem více než v případě Nike) s tím, jakých výsledků dosahují hráči mající její rakety. Dá se tedy očekávat, že s dalšími úspěchy poroste cena Petry Kvitové i v tomto směru. Následující video ukazuje, jak ve Wilsonu již používají Kvitovou v online komunikaci:

httpv://www.youtube.com/watch?v=NJyH76MtFOY

Kromě dodavatelů sportovního oblečení a vybavení má Kvitová ještě smlouvu s výrobcem hodinek Ulysse Nardin a oděvní společností Steilmann – ta je ve sportu docela aktivní, obléká i fotbalovou reprezentaci, český daviscupový tým, sparťanské fotbalistky a Jana Železného. Podle dostupných informací dostává tenistka v případě obou sponzorů jen protihodnotu materiální, nikoliv finanční.

První sponzorskou akvizicí po Wimbledonu se zdá být pro Kvitovou smlouva se společností ČEZ. Ta se očividně orientuje na úspěšné ženské sportovkyně – podobně tento polostátní podnik třeba skočil po Martině Sáblíkové. Zatím nebylo upřesněno, v jaké kampani ČEZ tenistku využije. Proslýchá se, že by se měla stát tváří jednoho z produktů společnosti. Nebudu se zatím pouštět do hodnocení tohoto svazku – uvidíme, s jakým příběhem ČEZ přijde, a jak bude tento příběh komunikovat směrem ke svým zákazníkům.

Na další smlouvy si budeme muset počkat. Nejvíce bude asi zajímavé sledovat, jaká bude výsledná proporce český a zahraničních značek. Management Petry Kvitové často pracuje především s tuzemskými sponzory a nezřídka se jedná o státní či polostátní podniky (zejména ČEZ, Lesy ČR, Čepro, České dráhy).

Něco může naznačit i zpětný pohled na zpeněžení loňského wimbledonského tažení dalšího člena prostějovské tenisové stáje Tomáše Berdycha. Ten si výrazně polepšil, ale s odstupem času je zřejmé, že finanční posun nastal především ve výkonnostní složce a startovném (tady ho však zastupuje firma IMG).

Co se týká konkrétních sponzorů, podstatného vylepšení doznala smlouva s Nike. Kromě ní však v Berdychově sponzorském portfoliu nenajdeme žádná zvučná jména. Kromě sponzorského vozu BMW figurují mezi oficiálními sponzory Tomáše Berdycha ještě České dráhy a olomoucká mlékárna Olma – ta využila Berdycha jako hlavní tvář značky probatických nápojů Florian active, a to včetně Berdychova vizuálu na produktovém obalu. Spojení sportovce a zdravé výživy bezpochyby dává smysl. Otázka jestli, jestli toho Olma nemohla využít lépe.

České dráhy dokonce již v roce 2007 po Berdychovi pojmenovaly jednu ze souprav Pendolino. Další tenistovo využití jsem neobjevil. To je vzhledem ke komerčnímu ponteciálu wimbledonského finalisty trochu málo.

Na závěr bych rád zdůraznil ještě jeden významný rozměr úspěchu Petry Kvitové. V současné době, kdy mají děti na výběr z tolika sportovních a ještě více nesportovních aktivit, mohou publicita a emoce spojené s Petrou Kvitovou přitáhnout na tenisové kurty další potenciální talenty. A to máme letos před sebou ještě tři velké tenisové události a zároveň příležitosti pro Petru Kvitovou: US Open, finále Fed Cupu a Turnaj mistryň. Máme se na co těšit.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

BMWČEZNikeReebokSteilmannUlysse NardinWilsonWimbledonWTA

podobné články

Marketing českého fedcupového týmu: to dobré, to horší a...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.