Otevřít menu Zavřít menu

Proč je dobré mít čínskou tenisovou hvězdu

Historicky první vítězství čínské tenistky na grandslamovém turnaji bylo i přes úžasné vzkříšení Rogera Federera tím nejvýznamnějším příběhem letošního French Open. Co to bude znamenat pro ženský tenis a především pro hráčku samotnou?

Letošní French Open patřil k těm, na které se bude vzpomínat. Začněme mužskou soutěží. Do jejího semifinále se probojovali všichni první čtyři nasazení tenisté. Každý z nich si do něj zároveň přinesl svůj vlastní příběh, který zaručoval již sám o sobě obrovský zájem diváků o závěr nejvýznamnějšího antukového turnaje světa.

Otázkou čísla jedna bylo, zda se Novaku Djokovičovi podaří i v Paříží udržet jeho neuvěřitelná a rekordní série bez porážky (41 výher v řadě!).  Navíc v případě postupu do finále, by se Srb stal poprvé světovou jedničkou. Obhájce titulu, Rafael Nadal, vstupoval do semifinále jako nasazená jednička a historicky nejlepší antukový hráč světa s rovněž úctihodnou sérii 43 zápasů bez porážky na tomto povrchu. Andy Murray měl zase příležitost odhodit ze sebe deku, která na něm ležela po výbuchu ve finále Australian Open, které nezvládl především mentálně.

Nejvíc emocí však v Paříží budil Roger Federer. Tolikrát už odepisovaný ex-šampion předváděl na Roland Garros nejlepší tenis od svého prosincového vítězství na Masters v Londýně. Zastaví právě on Djokoviče, se kterým už letos dvakrát prohrál?

Takto nějak vypadá zhmotněný sen každého sportovního marketéra, resp. promotéra. Co víc si pořadatelé French Open a sponzoři turnaje (např. BNP Paribas, FedEx, Lacoste, Peugeot, Orange, Longines) mohli přát?

Tenis boduje i v televizi

Dramatickou koncovku pařížského turnaje kvitovali také televizní diváci. Ačkoliv ve finále nenastoupil žádný americký tenista, v USA sledovalo mužské finále nejvíce domácností od roku 1999, kdy Andre Agassi porazil Ukrajince Medvěděva. Nadalův triumf vidělo přes 3 miliony domácnosti, což je o 1,5 milionů méně než sledovalo první dvě finále Stanley Cupu – čtvrté největší sportovní soutěže v Severní Americe.

Ze sledovanosti finále French Open museli mít velkou radost i v oregonské centrále společnosti Nike, která je osobním sponzorem vítězného Rafaela Nadala. Logo Nike se tak díky Španělovi objevilo na všech fotografích hned na šesti místech – na čelence, tričku, potítku, kraťasech, ponožkách a teniskách. Schválně, kolik fajek naleznete na této fotce:

Jak již bylo naznačeno, navzdory dramatické koncovce mužského pavouka byl největším příběhem letošního Roland Garros historický triumf čínské tenistky Li Na. Ta na sebe výrazně upozornila již v lednu v Melbourne, kdy se dostala do finále, kde prohrála s Kim Clijsters. V Paříži už slavila vítězství proti obhájkyni titulu Schiavone z Itálie.

Vítězství Li Na znamená pro ženský profesionální tenis obrovský impuls. Na rozdíl od mužů, kde pevně vládne již zmíněný kvartet tenistů, je ženský profiokruh daleko vyrovnanější a vyhrát Grand Slam může při zdravotních problémech sester Williamsových, Kim Clijsters a Marie Šarapovové prakticky kdokoliv.

Čínská emancipace?

Vítězství zástupkyně největšího světového trhu má hned dvojí důsledky. Zaprvé, Li Na se pro globální brandy stává zajímavou příležitostí, jak oslovit čínské spotřebitele. Finálový zápas ženské dvouhry vidělo několik desítek milionů (!) čínských domácností, přes 2 miliony amerických a 800 tisíc britských domácností.

Již nyní patří mezi osobní sponzory Li Na například značky Nike, Rolex a Hagen-Dazs. Je jen otázkou času, kdy se přidají další velké značky, například z oblasti nealkoholických nápojů či finančních služeb. Dokonce se mluví o tom, že by se Li Na mohla v dohledné době stát nejlépe vydělávající sportovkyní na světě. Zatím tato pozice patří Šarapovové, která vydělává přes 30 milionů dolarů ročně. Je symbolické, že právě ruskou tenistku Číňanka vyřadila na své cestě za pařížským vítězstvím.

Druhým významným důsledkem jejího úspěchu by mohlo být určité prolomení čínského sportovního systému. Ten je znám svou vysokou centralizovaností, která není nepodobná modelům bývalého východního bloku (zejména SSSR a NDR). Při velikosti své populace si Čína logicky řekla, že čím víc talentů projde jejím systémem, tím větší šance, že z toho na konci vypadne jeden megatalent.

Byla to právě Li Na a další tři tenistky, které se v roce 2008 rozhodli od tohoto systému osamostatnit a připravovat se individuálně. To pro ně v praxi znamená větší podíl na svých výhrách, možnost si vybírat turnaje, ale třeba i kouče. Paradoxní je, že té poslední možnosti Li Na využila, když vyměnila svého předchozího kouče, kterým nebyl nikdo jiný než její manžel. Lze očekávat, že příklad Li Na budou následovat i další čínští sportovci, což může znamenat významný impuls také pro další, především individuální, sporty.

Li Na však není typickým produktem čínské školy – už jen proto, že její hruď zdobí tetování:

Ve vztahu k novinářům a fanouškům je Li Na vždy usměvavá a sdílná, má smysl pro humor a především umí výborně anglicky, čímž je zajímavá pro potenciální sponzory, jejichž globální ambasadorkou se může stát. Její práci s médii posuďte sami:

httpv://www.youtube.com/watch?v=U0dDJ4YY2M8

Tenis je vedle golfu asi jediným sportem, ve kterém ženské sportovkyně mohou dosáhnout statusu skutečných globálních hvězd. Často se také stávalo, že ženský tenis nebyl jen o výsledcích na kurtu – vzpomeňme na Anu Kournikovovou, která nikdy nevyhrála dvouhru na tenisovém turnaji, ale i po odchodu z profitenisu patří k nejlépe placeným tenistkám. Podobně je na tom i Maria Šarapovová. Ta sice už má na kontě tři grandslamové tituly, ale ten poslední byl v lednu 2008.

Uvidíme, jak si na kurtu povede právě Li Na – aktuálně ji patří již čtvrtá příčka na žebříčku WTA.

Pozn. V článku byly použity fotografie agentury ARA.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

ATPFrench OpenNikeRolexWTA

podobné články

Zprávy ze světa sportovního byznysu: ATP, Tiger Woods a ESPN

Zprávy ze světa sportovního byznysu: NBA, UFC, ATP, Sergio Tacchini...

Zprávy ze světa sportovního byznysu: FIFA, NHL, ATP a 1.FC...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.