Otevřít menu Zavřít menu

8 příkladů jak NBA a NHL prodávají svůj produkt

V zámoří v těchto dnech vrcholí dvě ze čtyř nejvýznamnějších severoamerických sportovních soutěží.  Finálové série jsou tím nejzajímavějším momentem celé sezóny. Je to chvíle, kdy hlavním úkolem sportovních marketérů je hlavně nedělat chyby a pouze se svést na vlně nadšení fanoušků. Jak to dělají právě teď v NHL a NBA?

Podle obchodních výsledků z roku 2010 je NBA třetí největší ligou po NFL a MLB – její obrat byl rovné 4 miliardy dolarů. Tržby NHL jsou o čtvrtinu nižší, tzn. zhruba 3 miliardy dolarů. Jen pro porovnání, obrat Premier League byl v loni 3,5 miliardy dolarů, zatímco tržby FIFA byly těsně nad 1 miliardu dolarů. Z individuálních klubů měl v loňském roce nejvyšší tržby Real Madrid – něco málo přes 570 milionů dolarů.


NBA Fan Cam. Jednoduchá, ale o to vděčnější aplikace pro majitele iPhonů. Uživatelé si vyberou svůj oblíbený tým a svého oblíbeného hráče, pak vyfotí sami sebe a v aplikaci si vytvoří realisticky vypadající koláž s vybraným hráčem. Výsledné foto pak mohou sdílet na své facebookové stránce nebo na oficiálním Facebooku NBA. Aplikaci si můžete stáhnout a vyzkoušet zde.

Social MVP. Ke sportovním soutěžím již tradičně patří hlasování o nejužitečnějšího hráče. NBA proto v partnerství se společností T-Mobile vytvořila alternativu MVP nazvanou sociálního MVP. Jde o hlasování o nejpopulárnějšího hráče u facebookových fanoušků. Ti si mohou na speciální mikrostránce na webu NBA vybrat svého oblíbeného hráče a prostým kliknutím na tlačítko „Vote“ mu dát hlas a zároveň svou volbu sdílet se svými přáteli prostřednictvím Facebooku.

Z historie NBA. Skvělý tah, jak basketbalovým fanouškům připomenout nejzajímavější okamžiky, statistiky a citáty z historie NBA. Platformou pro tuto komunikaci je Twitter (@NBAHistory). Akce má rozhodně ohlas – v tuto chvíli má kanál téměř 40 tisíc odběratelů.

Merchandising. Finále NBA ještě nezačalo a v oficiálním eshopu NBA si fanoušci již nyní mohou vybrat z docela širokého sortimentu zboží, které se váže k finále play-off.


Historie proti historii. Nedávno jsme na SportBiz rozebírali kampaň společnosti Tipsport oslavující nejvýznamnější momenty českého sportu uplynulých dvaceti let. Koncept soutěže NHL je podobný, ovšem její exekuce je mnohem lepší (schválně se podívejte na oba weby). NHL vybrala celkem 64 nejzajímavějších momentů své historie a ty rozlosovala na pavouka proti sobě. Každý týden mohou fanoušci vybrat z dvojice zajímavých okamžiků – vítěz postupuje dále. Ke každému momentu z historie je samozřejmě k dispozici doprovodné video. Hlasující se též mohou opřít o doporučení čtyř expertů, kteří si vyplnili svého vlastního pavouka a komentují svůj výběr.

NHL Hattrick Challenge. Jedná se o soutěž sponzorovanou půjčovnou aut Enterprise. Úkolem soutěžících je tipovat denně různé situace během zápasů NHL. Kdo ze soutěžících uhádne nejvíce denních hattricků (odpoví správně na tři otázky), ten vyhrává hlavní cenu, kterou je plně hrazený výlet na NHL All Star Game 2012 v Ottawě. Ceny jsou rozdělovány také na týdenní (slevy na zapůjčení auta) a měsíční bázi (dárkové certifikáty do eshopu NHL).

NHL Photostore. NHL stále hledá nové zdroje příjmů. Jedním z nich je i eshop s oficiálními fotografiemi, plakáty, kalendáři a kartičkami. V době digitálních médií je to výborný způsob jako uplatnit fotografie, které jsou primárně vytvářeny pro oficiální média NHL. Proč je i neprodávat fanouškům?

NHL Network. NHL myslí i na diváky u televize, a to konkrétně ty, kteří se na hokej rádi dívají ve společnosti. Podle měst si vyberete podnik, ve kterém stoprocentně narazíte na hokejové přenosy. Dalším projektem je v rámci NHL Network i soutěž o vstupenky na Winter Classic 2012, který bude až za sedm měsíců. Podmínka? Žádná – stačí se zaregistrovat na nhl.com (klub tak zároveň rozšíří databázi kontaktů, které jsou pro jeho obchodní rozvoj klíčové).

Z přehledu je zřejmé, že NBA ke své komunikaci velmi významně sází na sociální sítě. Zatímco NHL, která má na Facebooku pětapůlkrát méně fanoušků než NBA, sociálních sítí zatím využívá trochu opatrně a postrádá suverenitu a kreativitu NBA. I tak se však může chlubit špičkovou exekucí svých komunikačních aktivit. České kluby a soutěže se mají stále co učit.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

EnterpriseFIFALiga MistrůNBANFLNHLPremier LeagueReal MadridT-MobileWinter Classic