Otevřít menu Zavřít menu

Tipsport slaví narozeniny – jaká je to párty?

Oslava výročí je vždy dobrý důvod pro komunikaci korporátní značky. To platí i pro sportovní sponzory, kteří mají jedinečnou příležitost poděkovat svým zákazníkům za jejich věrnost a nabídnout jim prostřednictvím sportu něco extra. Jak se to povedlo společnosti Tipsport v rámci projektu „Česká sportovní dvacítka“ a co by šlo zlepšit, o tom dnešní analýza.

Asi jste si během hokejových přenosů všimli televizní spoty, ve kterých dívky z Tipsport teamu zvou diváky k hlasování o největší českou sportovní událost uplynulých dvaceti let. Dvacítka samozřejmě není zvolena náhodně – přesně tolik let existence oslaví v poslední květnový den sázková kancelář Tipsport.

Výborný nápad

Nemá smysl komentovat spojení Tipsportu se sportem. Firma je jedním z nejvýznamnějších sportovních sponzorů v ČR i na Slovensku. Spojení se sportovnímí zážitky tedy dává určitě výborný smysl – Tipsport je z titulu svých sponzorských aktivit skutečně přináší, byť především jen v hokeji a fotbale. Tipsport se tedy ohlíží za svou dvacetiletou historií a sport se přidává. Logické a správné.

Samotné hlasování se odehrává na mikrostránce Tipsportu, která obsahuje krátká videa vážící se ke každé z dvaceti událostí. Každý uživatel může vybrat tři nejvýznamnější události a je přesměrován na další podstránku, kde můžete svůj výběr odeslat. Pokud se chcete zúčastnit soutěže, musíte odpovědět na soutěžní otázku a vyplnit kontaktní údaje. První cenou je rok sázení u Tipsportu zdarma, zbylých 49 cen dodali partneři. Jednoduché a pochopitelné, což je u tohoto typu kampaní velmi důležité.

Anketa je samozřejmě podpořena komunikační kampaní, jež se kromě již zmíněných spotů v televizi opírá o internetové bannery, videospoty před sportovními videi, rádiovými spoty a pochopitelně s podporou na webu i Facebooku Tipsport teamu. Tam jeho jednotlivé členky zveřejňují své tipy na největší události.

Nápady na zlepšení

 

Navzdory výbornému nápadu působí tento projekt trochu nudně a nedotaženě. Tipsport sice připomíná sportovním fanouškům ty nejpříjemnější chvíle, ale člověk má pocit, že si je může kdykoliv připomenout sám na YouTube. A spotřebitelských a jiných soutěží jsou dnes všude mraky.

Co chybí je větší interakce s fanoušky a především něco navíc, co by projektu dodalo exkluzivnější formu, např. zajímavý a dosud neviděný obsah. Co tedy Tipsport býval mohl ještě udělat? Třeba toto:

 

  • Podpořit svůj hlavní produkt tím, že by vypsal kurzy na vítěze hlasování, příp. umístění jednotlivých sportovních událostí. Samozřejmě s proklikem z projektové microsite na web Tipsportu.
  • Vytvořit exkluzivní videa rozhovorů s aktéry všech dvaceti největších událostí. Sportovci by v nich mohli s odstupem času vzpomenout na své úspěchy a mohli zhodnotit vývoj své kariéry právě po těchto úspěších.
  • Získat od sportovců relikvie vážící se k jejich triumfům a udělat jejich dražbu. Výnosy by Tipsport mohl věnovat na charitativní účely – například do nadací pečujích o bývalé sportovce.
  • Umožnit sociální sdílení každého jednotlivého videa, nikoliv jen všech videí jako celku.
  • Dát fanouškům možnost diskutovat ke každému z videí (událostí) – po přihlášení pod svými facebookovými profily pomocí služby Facebook Connect. Mimochodem – videa jsou embedovaná právě na webu České televize, která toto umožňuje. Proč to nebylo využité i pro projekt „Česká sportovní dvacítka“?

Poznámka místo závěru

Sportovní fanoušek ve mně si neodpustí malou poznámku na okraj. Nabídka dvaceti největších sportovních událostí, které vybírala nespecifikovaná porota, je velmi přesná a obsahuje skutečně velké události. Přesto je pár velkých okamžiků, které na seznamu chybí.

Své místo by si v top 20 zcela určitě zasloužila tenistka Jana Novotná a její wimbledonský triumf z roku 1998. Kolik Čechů to kdy dokázalo? Při vší úctě a obdivu, wimbledonský titul je neporovnatelně větší událostí než například loňské vítězství skifaře Ondřeje Synka na světovém šampionátu, nebo stejný počin cyklokrosaře Zdeňka Štybara, byť po letošku již dvojnásobný. To platí nejen kvůli síle samotné značky wimbledonského turnaje, ale i vzhledem k vyšší konkurenci v ženském tenise (oproti cyklokrosu a veslování).

Jana Novotná a Wimbledon, to je totiž obrovský příběh, který přesahuje hranice sportu a oslovuje i ty, co sport sledují spíše sporadicky. Dva brejky v kapse a osm míčků od vítězství v rozhodující sadě finále z roku 1993 proti legendární Steffi Grafové, pak už jen slzy smutku na rameni vévodkyně z Kentu. Nemám k dispozici konkrétní čísla o sledovanosti, ale pochybuji, že Synkovo a Štybarovo vítězství sledovalo u televize více diváků než úspěšné wimbledonské repete Jany Novotné proti. Nebo že by to sportovní veřejnost prožívala tak, jako druhý pokus brněnské tenistky.

Stejně jako Novotná mi na seznamu největších sportovních událostí chybí i Jakub Janda a jeho neuvěřitelné vítězství ve světovém poháru v roce 2006. Bohužel svou formu tehdy neprodal na olympiádě v Turíně. Opačný je případ Aleše Valenty, který ve světovém poháru skončil nejlépe třetí, ale zato vyhrál v Salt Lake City v roce 2002. Valenta se ve stejném roce stal rovněž sportovcem roku a rozhodně byl pro sponzory (a částečně i stále je) mnohem zajímavější než Janda. I to je důkazem marketingové síly olympijského vítězství.

Nutno podotknout, že důležitým faktorem jsou zde bezpochyby osobnosti obou sportovců – otevřený, usměvavý a médiím vždy hodně vstřícný Valenta na jedné straně, oproti uzavřenému, náladově působícímu a trošku konfliktnímu Jandovi na straně druhé. Volba je asi jasná.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

ČTTipsport

podobné články

5 tipů, jak prodávat sport jako ESPN


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.