Otevřít menu Zavřít menu

Ukázky z budoucnosti sportovního marketingu

Biz

Sport, obzvláště ten evropský (o českém raději nemluvě), byl vždy o krok nazpět v přejímání marketingových a komunikačních trendů. V tomto ohledu se sport může ještě hodně učit například od pornoprůmyslu, který byl v historii právě naopak pionýrem v aplikaci nových technologií. Podívejme se na dva příklady využití digitálních médií v USA, jež dříve nebo později dorazí i k nám. Obě dvě ukázky se, světe div se, točí kolem staré dobré televize.

Pepsi Max a MLB

Rok 2011 je rokem chytrých telefonů. Ty by nebyly chytré bez mobilních aplikací. A právě na jedné takové aplikaci postavila svou aktuální kampaň značka Pepsi MAX. Společnost Pepsi je jeden z oficiálních sponzorů Major League Baseball.

Možná znáte mobilní aplikace, které dokážou identifikovat právě přehrávanou skladbu (Shazam, SoundHound). Na podobném principu funguje i aplikace IntoNow, která zase umí poznat pořady v televizi. Aplikace je zatím dostupná pouze v USA a v prostředí iOS, tzn. na zařízeních značky Apple.

Diváci televize mohou prostřednictvím aplikace „označit“ své oblíbené pořady, komentovat je a sdílet s přáteli. A právě toho využila společnost Pepsi, která nabídla prvním padesáti tisícům fanouškům možnost získat zdarma nápoj Pepsi MAX za to, že v aplikaci označí reklamní spoty této značky (prezentující současné i minulé baseballové legendy). Fanoušci obdrží za označení reklamy digitální kupón, který mohou na vybraných místech použít k získání láhve Pepsi MAX.

Kampaň Pepsi je výjimečná tím, že efektivně propojuje digitální a reálný svět. Pepsi v ní komunikuje svou značku a spojení s baseballem, zatímco MLB přitahuje pozornost ke své soutěži – reklamní spoty jsou totiž nejčastěji vysílány v rámci baseballových přenosů.

V budoucnu můžeme očekávat další použití tohoto konceptu a nemusí jít nutně jen o označování komerčních sdělení sportovních sponzorů. Ti by mohli například odměňovat ty fanoušky, kteří jako první v mobilní aplikaci označí vstřelení gólu sponzorovaného mužstva či nějaký počin jednotlivých sportovců (sleva 1 procento za každé označené eso Tomáše Berdycha). Možností využití této technologie je nepočítaně.

Z mobilu do televize

Mobilní přístroje nejsou jediné, jež umožňují využití chytrých aplikací. Pomalu ale jistě se začínají objevovat aplikace určené speciálně pro televizory. Sledování televize je stále nejvýznamnější  volnočasovou aktivitou a aplikace tento zážitek významně zvyšují.

Jedničkou v televizních aplikacích je korejský Samsung. Ve svém app store již nabízí devatenáct sportovních aplikací a zastoupeny jsou i tři významné sportovní značky jako NBA, MLB a ESPN. Funkčnost televizních aplikací je podobná těm mobilním, i když zatím v hodně osekané formě. Určitě je jen otázkou času, kdy se tyto dvě platformy svou nabídkou potkají.

Například oficiální aplikace NBA nazvaná NBA Game Time nabízí basketbalovým fanouškům možnost shlédnout nejdůležitější momenty zápasů NBA, sledovat vývoj skóre probíhajících zápasů, zkoumat hráčské statistiky či tabulky soutěže.

MLB nabízí svou aplikaci v rámci balíčku MLB.TV, který kromě televize zahrnuje i mobilní přístroje, tablety, desktopy a PlayStation. Ve všech těchto kanálech mohou předplatitelé MLB.TV sledovat živé přenosy z libovolného utkání (s výjimkou těch z regionu diváka, na ty mají výhradní práva lokální televizní stanice) a mít přístup k nekonečným opakovačkám, statistikám a analýzám.

Uvidíme, který český klub či soutěž jako první spustí na trh svou vlastní televizní aplikaci (kromě Samsungu se to týká i vybraných televizorů značek LG, Sony a Panasonic). Podmínky na to, aby to mělo úspěch, jsou slušné. Češi jsou televizní národ a zároveň místo na stadionech preferují konzumaci sportu doma u televize. Například fotbalové kluby by mohly v rámci svých vlastních aplikací nabízet nejen zpravodajství ze svých zápasů a kabin, ale i prodávat vstupenky a merchandisingové předměty. Televizní aplikace de facto jen přenášejí funkčnost webů do televizních obrazovek, tzn. co jde na webu, jde i v televizi.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

MLBNBAPepsiSamsung

podobné články

Jak se Intel snaží změnit zážitek ze sportovních přenosů

Červencové sportovní události, které se vyplatí sledovat

Sponzorská loga na dresech. Půjde zámoří cestou evropských...

Dubnové sportovní události, které se vyplatí sledovat!


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.