Otevřít menu Zavřít menu

Jak se prodává baseball v USA – ukázky i tipy

Začátkem dubna začala Major League Baseball - nejtradičnější z amerických profesionálních soutěží. A podle údajů o sledovanosti byl její start nejsilnější za posledních několik let. V St. Louis dokonce otevírací zápas místních Cardinals překonal absolutní historický rekord – duel se San Diego Padres přitáhnul k televizní obrazovce každou sedmou domácnost v regionu. Podívejme se na několik zajímavých marketingových počinů, které novou baseballovou sezónu doprovázejí a mohou být inspirací i pro ostatní.

Volvo a baseball zdarma

Automobilka Volvo se rozhodla zacílit na fanoušky baseballu, kterým nabídla na jeden měsíc bezplatný přístup do oficiální internetové televize MLB.TV. Konkrétně se to týká všech uživatelů, kteří ke streamovaným přenosům přistupují z jakéhokoliv zařízení společností Apple (iPhone, iPad, iPod Touch). Volvo si pochopitelně v rámci online videopřenosů zajistilo exkluzivní reklamní prostor (spoty a bannery před i během přenosů).

Co se týká digitálních médií ve sportu, MLB patří v tomto směru ke špičce.  MLB byla vůbec první ze všech soutěží, která svým fanouškům umožnila přístup ke streamovaným přenosům ze svých zápasů v HD kvalitě (už v roce 2008).

O dva roky později představila MLB také speciální aplikaci pro iPad nazvanou At Bat 2010. Kromě funkcionalit webové aplikace (zprávy a statistiky) nabízí aplikace baseballovým fanouškům i detailní analýzu všech nadhozů. Za příplatek je aplikaci možné rozšířit i o videopřenosy všech zápasů (nikoliv domácích, ty jsou v každém regionu exkluzivně vysílány v regionální televizi).

Povolání: fanoušek

Už několikrát zazněla na SportBiz.cz slova o rostoucí důležitosti kvalitního obsahu pro sportovní týmy a soutěže. Rozvoj internetu zcela převrátil tradiční role v distribuci sportovního obsahu (vysílání zápasů, zpravodajství). Zatímco dříve plnila tuto roli tradiční média (rozhlas, tisk a později televize), dnes se toho stále více a více odehrává v médiích vlastněných samotnými sportovními organizacemi (internet, sociální sítě).

V době blogů a levných nahrávacích zařízení jsou náklady na vytváření sportovního obsahu prakticky nulové. Každý zapálený fanoušek s chytrým mobilem si může během večera vytvořit svůj vlastní blog a začít prezentovat svůj pohled na sport. Pokud tak bude činit zajímavě, rychle si získá své stálé čtenáře.

Této skutečnosti letos velmi elegantně využila MLB, když dala baseballovým fanouškům neodolatelnou nabídku – vybereme dva z vás, kterým budeme platit za to, že budete sledovat zápasy MLB a budete se o tom dělit s ostatními fanoušky. Na hozenou rukavici reagovalo přes deset tisíc, kteří zaslali svá videa. V nich měli uvést důvody, proč zrovna oni by měli být na tuto snovou pozici vybráni.

Vítězové kromě přístupu na zápasy (jak na stadiony, tak i prostřednictvím digitálních médií) budou tito VIP fanoušci mít k dispozici i luxusní přechodný domov v prostorách nazvaných The Fan Cave (Fanouškovská Jeskyně) na Broadwayi. Tam budou mimo jiné pořádat party s profesionálními hráči.

Své zážitky pak budou publikovat na oficiálním blogu MLB, na svých Twitterových účtech a na facebookové stránce MLB.

Sport je i o hecování

Důležitým prvkem jakékoliv soutěže je historická rivalita mezi některými jejími účastníky. Bez tradičních derby žádná soutěž neměla ten správný náboj. Lakers proti Celtics, Real proti Barceloně či HC Ústí proti Chomutovu. Všechno velcí rivalové, kteří jeden druhého prostě potřebují. I ekonomicky. Á propos, pokud jde Sparťanům o úroveň českého fotbalu, měli by i oni držet palce svým sešívaným konkurentům, aby co nejrychleji zvládli své současné herní i existenční trápení.

Myšlenku rivality skvěle rozvedla ve své aktuální kampani společnost New Era, která je výhradním dodavatelem baseballových čepic pro MLB. V prvním spotu kampaně obsadila dva velké baseballové a známé herce Aleca Baldwina a Johna Krasinského (americká verze seriálu The Office). Baldwin je velkým fanouškem Yankees, zatímco Krasinsky nedá dopustit na Red Sox. Oba dva herci se ve videu vtipně hecují a navzájem si shazují svůj oblíbený tým.

httpv://www.youtube.com/watch?v=9e57dlq7ZA4&feature=player_embedded

Kampaň pochopitelně stojí na videoobsahu, ale využívá také možností sociálních sítí. Fanoušci jednotlivých týmu tam mohou vyjádřit svou náklonost k jednomu z týmů. Kampaň postavené na rivalitě bude pokračovat i během sezóny a v dalších televizních spotech by se měli objevit i komik Jerry Seinfeld, moderátor populární talk-show Conan O’Brien, režisér Martin Scorsese a zpěvák Justin Bieber. Mimochodem, New Era má na Facebooku přes půl milionu fanoušků.

Baseballové lekce pro sportovní marketéry

Nabídněte obsah zdarma. Poskytněte fanouškům něco exkluzivního, nového či užitečného, a teprve v rámci této platformy jim podobně jako Volvo komunikujte svou značku a své produkty. Fanoušci to ocení mnohem více než další otravný spot v televizi nebo plachtu na stadionu.

Ulehčete si svou práci a využijte vaše fanoušky. Oslovte své stávající fanoušky a vyberte z nich ty „největší“. Těm umožněte exkluzivní přístup na zápasy, do zákulisí, k hráčům a vedení klubu. Dejte jim kapesné a požadujte jednu věc – aby plnili vaše komunikační kanály (web, blog, diskusní fórum, mobilní aplikace, Facebook, YouTube, Twitter).

Svezte se na rivalitě. I ve vaší soutěži existují zápasy, které mají větší náboj než ty ostatní. Hecování mezi fanoušky je často hnacím motorem samotného fanouškovství. Každý sponzor ocení speciální platformu, v rámci které může u příležitosti hodně sledovaného utkání komunikovat svou značku. Proč na to nejít podobně jako New Era pomocí zábavy a/nebo fanoušků-celebrit?

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Boston Red SoxMLBNew EraNew York YankeesVolvo

podobné články

V hledišti: Red Sox na Yankee Stadium


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.