Otevřít menu Zavřít menu

5 čerstvých marketingových inspirací z Gambrinus ligy

Aktuální ročník Gambrinus ligy je ve svých dvou třetinách. Zatím je vše otevřené – boj o titul, o evropské poháry, ale i o záchranu. Mezi osmou Slávií a předposledním Brnem je rozdíl pouhých čtyř bodů. Kluby potřebují podporu svých fanoušků více než kdy jindy. Podívejme se, jak se jim právě teď daří je přesvědčit, aby přišly povzbudit svůj tým.

Viktoria Plzeň

Plzeňský klub je teď v laufu. Vítězství nad Spartou dodalo sebevědomí hráčům i fanouškům. Vzhledem k relativně snazšímu losu v posledních deseti zápasech se dá říct, že to mají ve svých rukou.

Pro zápas proti Českým Budějovicím nabídnul klub 1000 nejrychlejším fanouškům jedno pivo Gambrinus zdarma. Gambrinus, sponzor fotbalové ligy, pochází stejně jako Viktoria z Plzně, takže toto spojení je logické. Gambrinus je navíc oficiálním partnerem plzeňského klubu.

Záminkou k tomuto kroku se stalo vítězství piva Gambrinus v pivovarské soutěži PIVEX. Mechanika předání dárku je jednoduchá – hostesky rozdávají u vchodů papírové „pivenky“, které fanoušci mohou vyměnit za půllitr v jakémkoliv stánku s občerstvením.

Hodnocení

Zcela určitě se nejedná o žádnou kreativní akci. Nabídka piva zdarma nicméně jasně útočí na „první signální“ a přináší fanouškům reálnou výhodu bez dalších podmínek. To funguje.

Co však úplně nefunguje, je komunikace celé akce, a to je právě u takové nabídky škoda. Na webových stránkách je sdělení „utopené“ v pozvánce na zápas. Na facebookové stránce klubu se nabídce piva zdarma dostalo zvláštní zprávy, která se líbila 55 fanouškům (kteří klikli na tlačítko „Like“). To odpovídá zhruba každému stému fanouškovi facebookové stránky Viktoria Plzeň – hodně vlažná odezva. Určitě by stálo za to tuto zprávu ještě jednou zopakovat nebo pro tento druh proma využít speciální přistávací stránku na Facebooku.

Sparta Praha

S mnohem lepším nápadem přišla ve spolupráci se svým hlavním sponzorem Sparta Praha. Ta nabídla vstup zdarma těm fanouškům, kteří v sázkové kanceláři Fortuna vsadí alespoň 150 korun na vítězství Sparty (sólo nebo v „akovce“).

Hodnocení

Tato nabídka je win-win pro klub i sponzora. Fortuna přijme více sázek na zápas Sparty, která zase přiláká vstupenkou zdarma více fanoušků (a oba subjekty se patrně podělí o náklady). Podmínka vsazení 150 korun navíc překračuje průměrnou vsazenou částku na jeden tiket (nebereme-li aritmetický průměr, ale medián).

Sparta svou nabídku komunikovala i na svém Facebooku, kde komentářem či kliknutím na „Like“ reagovalo celkem 159 fanoušků. To je slušné číslo (i když jen půl procenta všech sparťanských fanoušků na Facebooku).

Sparta Praha

Sparťané v těchto dnech zveřejnili ještě jednu zajímavou zprávu – vytvoření VIP sekce pro fanoušky. VIP balíček sestává z polstrovaného sedadla na hlavní tribuně, vyhřívaného stanu s bufetem, zápasového magazínu a v případě nákupu čtyř VIP vstupenek i parkovací karty. Cena jedné VIP vstupenky je 1 190 Kč.

Hodnocení

Nepochybně krok správným směrem. Kluby musí rozlišovat mezi svými fanoušky, jejichž vztah k fotbalu a peněžní hodnota pro klub se mohou a zcela jistě budou lišit. Klíčové u takové akce je nabídnout VIP vstupenky té správné cílové skupině a zároveň nenaštvat „běžné“ fanoušky. Odezva na Facebooku byla jen o málo menší než při oznámení výše uvedené akce s Fortunou.

 

Sigma Olomouc

Hanácký klub se rozhodl zacílit hodně úzký segment svých fanoušků, a to na všechny Josefy. Těm nabídla v den jejich svátku slevu ve výši 19% ve svém fanshopu. Josef je čtvrté nejčastější křestní jméno v ČR, spíše zastoupené mezi staršími ročníky.

Hodnocení

Nejsou informace o tom, jestli Sigma podobnou akci dělá i pro ostatní křestní jména. Nic jiného by ale nedávalo smysl. Možná by stálo za zvážení podobnou akci nabídnout i na vstupenky, příp. ze všech Josefů na zápase vybrat jednoho vítěze dresu, setkání s hráči, apod.

Klub svou akci komunikuje na své webové předstránce. Pohříchu však žádnou informaci nenalezneme na jinak výborně aktualizované facebookové stránce. V prostředí Facebooku se přímo nabízí využití cílené reklamy, pomocí které by klub kupříkladu mohl přímo oslovit všechny Josefy žijící v Olomouci či Olomouckém kraji.

 

Slovan Liberec

Liberec nabídnul svým fanouškům variaci plzeňské akce s pivem Gambrinus (ten je v Liberci také jedním z klubových partnerů), ovšem s malou podmínkou. Všichni fanoušci, kteří si dají pivo ve vybraných hospodách, obdrží druhé zdarma.

Hodnocení

Neznáme konkrétní údaje o počtu hospod, ve kterých je tato nabídka platná. Obecně je komunikace o trochu odfláknutější než v případě Plzně. Velkým selháním je především nezveřejnění zprávy o akci na facebookové stránce klubu.

 

Jiné rozměry sportovního marketingu

Kromě výše uvedených akcí stojí za zmínku ještě dva charitativní počiny Teplic a Hradce Králové. Jejich účelem není přímo podpořit návštěvnost na stadionech, nicméně jsou směřovány směrem k fanouškům a vzhledem k jejich účelu určitě stojí alespoň za zmínku.

Teplice se rozhodli připojit ke sbírce portálu darujspravne.cz a přispět hned několika katastrofami postiženému Japonsku. Ke stejnému kroku klub pochopitelně vyzval i své fanoušky. Hradec Králové zase realizuje dražbu svých dresů – výtěžek aukce jde na Oddělení dětské chirurgie a traumatologie při Fakultní nemocnici v Hradci Králové.

Stejně jako u většiny ostatních příkladů i zde je největším nedostatkem samotná komunikace obou projektů. Teplice svou zprávu na svůj Facebook ani neumístili, Hradec ji nechal „utopit“ v ostatních zprávách (odezva tudíž byla minimální – doposud jsou v aukci jen dvě nabídky).

 

Co si z toho odnést?

  • Nízká kreativita, až na výjimky prvoplánové a již několikrát použité nápady (tzn. nízká publicita).
  • Opět se ukázalo, že v marketingové komunikaci je téměř bezkonkurenční Sparta Praha (bohužel tady to občas naráží na nepochopitelné zkraty – jako v kauze záměny dresů).
  • Kluby si neuvědomují, že do komunikace svých akcí musí věnovat minimálně stejné množství energie jako do jejich vymýšlení (platí zejména pro Facebook).
SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Sigma OlomoucSlovan LiberecSparta PrahaViktoria Plzeň

podobné články

Hlavní viník: fanoušek

Jak zvýšit návštěvnost Gambrinus ligy: využití známých...

Sociální média v Gambrinus lize v sezóně 2011/12

Proč jsou Sparta, Slovácko a Viktoria Plzeň tři kluby, které...


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.