Otevřít menu Zavřít menu

Fotbalové kluby jako mašiny na peníze

Již počtrnácté vydala letos konzultační a auditorská firma Deloitte svou zprávu o dvaceti nejvýdělečnějších fotbalových klubech světa. Jedná se o skvělě zpracovaný materiál, který analyticky rozebírá sílu největších fotbalových klubů v závislosti od toho, jak efektivně dokážou generovat své příjmy.

V tomto příspěvku se spíše zaměříme na celkové trendy a zvláštnosti jednotlivých fotbalových soutěží, ale na začátku si zrekapitulujme klíčové kanály, kterými mohou do pokladny fotbalového klubu přitékat peníze:

[accordion auto_height=“false“ ui_theme=“ui-smoothness“][accordion_panel title=“Tržby v den utkání“]Příjmy ze vstupného, z permanentek a členských poplatků, ale i třeba z pořádání finále domácího či evropského poháru. [/accordion_panel] [accordion_panel title=“Tržby za vysílací práva“]Příjmy od domácích i zahraničních fotbalových soutěží (televizních kanálů). [/accordion_panel] [accordion_panel title=“Tržby z komerčních aktivit“]Především příjmy ze sponzoringu a merchandisingu. [/accordion_panel] [accordion_panel title=“Tržby z prodeje hráčů“] Tzn. čisté prodeje hráčů (prodeje minu nákupy). Hráčská a transferová politika však není předmětem hodnocení společnosti Deloitte. [/accordion_panel] [/accordion]

 

Ve kterých klubech to umí nejlíp?

V sezóně 2009/2010, jež je v aktuální zprávě analyzovaná, vzrostly celkové tržby nejlepších dvaceti klubů o osm procent oproti předcházející sezóně. Na úrovni klubů si polepšilo hned 17 klubů z 20, pouze tři tak zaznamenaly pokles tržeb (důvodem je vždy výpadek příjmů za účast v evropských pohárech).

Stejně jako vloni i letos všechny kluby z nejlepší dvacítky pocházejí z jedné z pěti největších evropských lig (Anglie, Německo, Itálie, Španělsko a Francie).

Již šestým rokem po sobě dominuje žebříčku Deloitte madridský Real, který v sezóně 2004/2004 vystřídal na první pozici Manchester United (ten byl na špici osm let). Na druhém místě je stejně jako vloni FC Barcelona, která navíc může hegemonii Realu ukončit hned v příštím roce – díky novému kontraktu s Qatar Foundation – historicky prvnímu sponzorovi barcelonského dresu.

Největším skokanem letošního žebříčku je Manchester City, který sice nehrál v evropských pohárech, ale může stavět na bohatých sponzorských injekcích z Perského zálivu. Inter Milán, který v loňské sezóně vyhrál, co mohl, si v celkovém žebříčku příliš nepomohl – mohou za to především notoricky nižší příjmy ze vstupného a z komerčních aktivit.

Rekapitulace nejvýznamnější trendů a zjištění:

Tržby v den utkání

  • Pravidlo číslo jedna – čím více zápasů tým hraje, tím je logicky tato položka větší. Toto platí dvojnásob v případě účasti v evropských pohárech.
  • I když mají v Anglii nejdražší vstupenky z celé Evropy – průměrná návštěvnost je tam po Německu druhá nejvyšší. Investice do modernizace stadiónů (ale i do bezpečnosti na zápasech) se vyplácí.
  • Jediným klubem, který má více než 40 procent svých tržeb ze vstupného je londýnský Arsenal – to je důsledek jeho přenosu z Highbury na mnohem modernější Emirates Stadium, který umožnil nejen zvýšit vstupné, ale strukturovat jeho nabídku pro veřejnost i korporátní klientelu (hospitality).

Tržby za vysílací práva

Tyto tržby jsou mimořádně důležité, protože nenesou s sebou žádné přímé náklady a tak vlastně přicházejí do klubu v čisté formě.

  • Tři první kluby (Real Madrid, FC Barcelona, Manchester United) mají své přijmy rovnoměrně rozděleny mezi všechny tři hlavní zdroje příjmů (mají tudíž nejlépe diverzifikované riziko případného propadu jednoho z nich).
  • Převažujícím zdrojem příjmů jsou pro fotbalové kluby příjmy z vysílacích práv (u 14 klubů převyšují 40 procent).
  • Důležitost televizních příjmů se v posledních 15 letech dramaticky zvýšila – jejich podíl na celkových tržbách vzrostl 2x až 3x.
  • Pro týmy z menších lig je účast v evropských soutěžích alfou a omegou. Vypadne-li příjem za vysílací práva od UEFA, týmům mimo BIG 5 dramaticky klesají tržby (viz případ skotských Celtic a Rangers, které úplně vypadly ze žebříčku Deloitte).

 

Tržby z komerčních aktivit

  • Nejvyšší příjmy z komerčních aktivit má suverénně Bayern Mnichov, což potvrzuje jeho pozici nejpopulárnějšího klubu v nejlidnatější evropské zemi.  Kromě Bayernu jsou však v první desítce i tři další německé kluby (5. Schalke 04, 9. Hamburger SV, 10. Borussia Dortmund). Jenom pro úplnost dodejme, že v Německu patří mezi největší sponzory finanční a telekomunikační firmy a v Bundeslize platí zákaz reklamy pro sázkové společnosti.
  • Obecně nižších komerčních příjmů dosahují italské kluby (nižší kupní síla fanoušků a obecně horší kondice italské ekonomiky).

K výše uvedenému je potřeba dodat jednu důležitou věc – jedná se pouze o schopnost generovat peníze (s výjimkou čistých zisků z prodeje hráčů). To, jakým způsobem kluby s těmito penězi hospodaří, a za co je utrácejí (zde jsou klíčové především mzdové náklady) je zcela jiná kapitola, kterou si ponecháme na nějaký jiný článek.

Zprávu Football Money League si můžete zdarma stáhnout zde.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

Bayern MnichovBundesligaDeloitte Money LeagueEmirates StadiumFC BarcelonaLiga MistrůManchester CityManchester UnitedPremier LeagueReal MadridUEFA

podobné články

Bayern míří na americký trh. Využije boomu ze světového...

Zprávy ze světa sportovního byznysu: NFL, Gazprom, David Beckham a...

Nejdražší fotbalové dresy světa


SportBiz newsletter

Odebírejte novinky plné sportovního marketingu




Děkujeme za Váš email.