Otevřít menu Zavřít menu

Tipsport a český hokej

Sázková kancelář Tipsport se stala v loňském roce generálním sponzorem hokejové extraligy. Nahradila tímto společnost Telefónica O2, jež se rozhodla neprodloužit smlouvu se společností BPA - marketingovým partnerem nejvyšší hokejové soutěže. Jak se Tipsportu zatím daří svoje sponzorství vytěžit? Co se Tipsportu daří a v čem má rezervy?

Společnost Tipsport se do extraligy vrátila po čtyřech letech (hlavním partnerem byl již v letech 2003 až 2006). Z hokeje však společnost neodešla úplně, již šest let je sponzorem letního Hockey Cupu a kromě toho i podporuje českou hokejovou reprezentaci. Kromě toho je Tipsport ještě sponzorem hokejové arény v Liberci.

Vedle hokeje je tato sázková kancelář také aktivní ve fotbale, kde je oficiálním sponzorem ankety Fotbalista roku, generálním sponzorem Sigmy Olomouc, premium partnerem Viktorie Žižkov a hlavním partnerem Mladé Boleslavi.

Podívejme se na nejvýznamnější marketingové aktivity společnosti Tipsport v české hokejové extralize. Ponecháme stranou standardní komunikační kanály (reklamní plochy, TV spoty, apod.), jejichž účinnost je v současné reklamní slepotě a malé kreativitě spíše sporná, a zaměříme se na netradiční a nové formy marketingové komunikace.

Girls, girls, girls

Nejviditelnější aktivity Tipsportu v extralize se točí kolem Tipsport Teamu. Ten je v současnosti tvořen devatenácti pohlednými dívkami, jež fungují jako ambasadorky společnosti a reprezentují společnost přímo v „terénu“, tzn. mezi sportovními fanoušky a sázkaři.

Tipsport Team dal o sobě už vědět například v průběhu loňského mistrovství světa ve fotbale, kde jeho členky, samozřejmě v obrandovaných outfitech, oslovovaly fanoušky při přenosech na Staroměstském náměstí a rozdávaly své „vizitky“. Spousta fanoušků se pochopitelně nechávala s nimi fotit. Celkově dobrá a nápaditá guerillová využívající absolutní vrchol loňské sázkařské sezóny – Češi během šampionátu v Jihoafrické republice prosázeli více než miliardu korun a Tipsport si z tohoto koláče ukrojil největší část.

Tipsport Team je prezentován na samostatné microsite. Jsou zde dispozici velmi obsáhlé profily jednotlivých dívek včetně studiových fotek a videí.

Stránka Tipsport týmu však bohužel nepřináší prakticky žádné užitečné informace pro sázkaře. Na webu je sice rubrika Sexy tipy, ale ve skutečnosti se o žádné tipy a potažmo i fundované analýzy nejedná – jsou to jen velmi stručné upoutávky na vybrané zápasy bez přidané hodnoty. Nevadí proto ani skutečnost, že tyto upoutávky jsou prezentovány jednotlivými dívkami z Tipsport Teamu a ne třeba sázkařskými experty.

Ani dvě zbývající rubriky, Soutěže a Zábava, nejsou zrovna něco, co by uživatele, tzn. stávající a potenciální zákazníky/sázkaře pozdrželo déle na webu Tipsport Teamu. Rubrika Zábava je nesourodým mixem upoutávek na aktivity Tipsport Teamu, prezentací jeho dívek a zábavných videí se sportovní tématikou.

Tipsport Team i na Facebooku

K internetové komunikaci dnes již nerozlučně patří sociální sítě. Tipsport Team má svou facebookovou stránku s 5357 fanoušky (k 6. 2. 2011). Málo nebo hodně? Vzhledem ke zhruba půlmilionové sázkařské populaci v ČR určitě málo. Na druhou stranu,  deset klubů fotbalové Gambrinus ligy má na Facebooku ještě méně fanoušků, i když to je spíše ukázka jejich nepochopení současných marketingových trendů.

Co se týče obsahu, je třeba pochválit prezentaci dívek na speciální záložce, což je v souladu s konceptem Tipsport Teamu. Stejně jako na webu zde však chybí nějaké užitečné informace pro sázkaře (proč tam nejsou využita kvalitní videa z Tipsport magazínu TIPMAG?). Největší slabinou facebookových stránek Tipsport Teamu je ale absence jakéhokoliv propojení s webem Tipsportu a obecně jejich obchodní (ne)využití (přímo se například nabízí umístění informací o bonusovém programu, aktuálních akcí, průběžné pořadí Tipsport ligy, stažení O.K. Tipu, apod.)

Na hokej jako celebrita

Jaké je tedy využití Tipsport Teamu v hokeji? V rámce soutěže Tiphokejová5 (uf, ten název) nabízí Tipsport jejím výhercům možnost si vychutnat extraligový zápas z VIP místa, tzv. Tipsport Lounges. K tomu úspěšní sázkaři pochopitelně dostanou špičkový servis hostesek z Tipsport Teamu, mohou nahlédnout do zákulisí stadionu, do hráčských šaten a od nedávna i soutěžit ve vědomostním kvízu.

Tipsport se snaží výhercům maximálně zvýraznit jejich jedinečný zážitek – například přesunem na zápas ve voze Hummer (samozřejmě i s obligátní lahví sektu). Koncept Tipsport Lounge byl využit i při historicky první Open Air Game v lednu.

Tipsport Lounge je celkově vynikající projekt, který svým obsahem jednoznačně převyšuje ostatní marketingové aktivity společnosti zaměřené na český hokej. O to více mrzí jeho jistá komunikační nedotaženost. Pouhých jedenáct odběratelů kanálu Tipsport na YouTube, jen stovky shlédnutí videí – to je na tak dobrý koncept velmi málo.

Kromě toho se nabízí i další způsoby, jak Tipsport Lounge posunout ještě o krok dále. Dívky z Tipsport Teamu by například mohli výherce z Tiphokejové5 doplnit o jednoho náhodně vybraného šťastlivce přímo na stadionu – třeba toho, kdo jako se první prokáže platným sázkovým tiketem (pochopitelně z Tipsportu).

Nekreativnější v přípravě na sezónu

Napiš svůj vzkaz

Výbornou guerillovou akci provedl Tipsport u příležitosti přátelského zápasu Libereckých Bílých Tygrů s Boston Bruins. Dívky z Tipsport Team rozdávaly přímo na stadionu fixy s cedulemi, na které mohli fanoušci napsat svůj vzkaz. Deseti prvním fanouškům, jejichž vzkaz se objevil v záběru kamery Nova Sport a kteří emailem tento svůj počin oznámili, Tipsport daroval volný tiket v hodnotě 1000 Kč (ostatní v pořadí obdrželi vstupenky a další ceny od Tipsportu). Stejnou akci uskutečnil Tipsport i v průběhu mistrovství světa v basketbale žen.

Pří příležitosti konfrontace českého hokeje s týmem NHL, jenž pro Čechy mimochodem dopadnul katastrofálně, udělal Tipsport ještě jednu zajímavou akci – dvě mobilní pobočky Tipsportu. U jedné z nich byla k dispozici světlená projekce vykreslující na podlahu hokejové hřiště. Tipsport Team pak vybízel fanoušky, aby si na tomto hřišti zahráli jeden na jednoho se světelným pukem.

Web

Výše byly zmíněny webové stránky společnosti Tipsport – zbytečně matoucí je jejich dvojakost (na hlavní doméně a subdoméně), která je na první pohled nejasná, uživatelsky nepříjemná a rozhodně nezlehčuje navigaci nových návštěvníků webu a navíc utápí klíčová obchodní sdělení společnosti.

Na svém webu provozuje Tipsport i e-shop, ve kterém však kromě půllitru a označovače na klíče chybí produkty vážící se k hokejové extralize a hokeji obecně. Proč tam neprodávat i hokejové dresy? Puky z Open Air Game? Klubové šály? A to všechno podpořit propojením s Tipkontem, např. formou bonusových bodů.

Kromě výše uvedeného nabízí Tipsport ještě svým klientům ještě slevy na vstupenky na devíti hokejových stadionech z čtrnácti – ty zákazníci získají výměnou za body z Tipkonta. Opět plusové body pro Tipsport za propojení hokejových aktivit se svým byznysem.

Tipsport  nebo O2 extraliga?

O2 nebo Tipsport extraliga?

Tipsport by si měl lépe ohlídat i komunikaci svého brandu na oficiálním webu extraligy hokej.cz, který vlastní a provozuje marketingový partner ČSLH společnost BPA. Na subdoméně online.hokej.cz, kde jsou živé přenosy z extraligových zápasů (v textové formě play-by-play) je starý banner vyzývající ke sledování živých přenosů zápasů O2 (nikoliv Tipsport) extraligy.

Skutečně O2 extraliga?

Předchozí generální sponzor extraligy je také zmíněn v nabídce mobilních služeb. Tady by se kupříkladu slušela minimálně zmínka o mobilním sázení u Tipsportu.

Na hlavní záložce Tipsport extraliga je banner Tipsport Teamu prezentující kartičky jednotlivých dívek – pro prokliknutí však tento banner naviguje na prázdnou stránku na webu Tipsportu.

Resumé

Marketing dnes je méně o nákupu různých mediálních formátů, ale spíše o navázání vztahu s fanoušky a zákazníky. To se Tipsportu takřka dokonale povedlo v případě Tipsport Teamu a Tipsport Lounge. Co trochu pokulhává, je komunikace tohoto zajímavého nápadu – není příliš nápaditá a rozhodně nevyužívá všech možností internetu a sociálních sítí.

Paradoxně nejvíce kreativity předvedl Tipsport při zápase mezi Libercem a Bostonem. Povedlo se mu jedna zabavit fanoušky v útrobách stadionu (světelné hřiště), ale i nenuceně svou značku spojit s podporou fandění (fixy a cedule). Hodnota druhého konceptu je pochopitelně o to vyšší, že Tipsport fanoušky se vzkazy i odměnil. Jednička s hvězdičkou – byť, opět, i zde ta exekuce a podpůrná komunikace mohli být o trochu lepší.

Nejvíce však Tipsportu chyběla výraznější aktivace samotného sponzoringu extraligy. Platí, že sponzor by měl do vytěžení svého kontraktu investovat minimálně jednou tolik, kolik jej jeho sponzorství stálo. Tipsport měl svůj návrat do hokejové extraligy odstartovat výraznou aktivační kampaní. Taková událost by si to zasloužila. A nemusí se nutně jednat o megalomanskou kampaň. Klidně to může být něco umírněnějšího – příkladem budiž komorní, ale o to silnější video, kterým Adidas aktivoval své sponzorství novozélandského rugbyového týmu.

SHARE
SHARE

Napsal
Tomáš Janča

Tomáš Janča se sice zajímá o sport i marketing, ale narozdíl od marketingu jej aktivní sport nikdy neživil. V agentuře 2Score měl na starosti strategické a kreativní vedení sportovně-marketingových projektů. Byl členem výkonného výboru České florbalové unie, kde byl zodpovědný za oblast marketingu. Nyní vede organizační výbor pro florbalové MS 2018 v Praze.


Nejčtenější

Tagy

hokejTipsportTipsport extraliga

podobné články

Historie hokeje v audiovizuální podobě na internetu

Fenomén Jágr: Jak se jeho přítomnost odráží na marketingu...

Jana Obermajerová: Konkurence mezi vysílateli může hokeji jen...

V hledišti: Výprava na hokejový svátek Česko – Kanada